Inleiding
We maken twee keer per jaar een integrale afweging over bestedingsvoorstellen aan de hand van de Dynamische Prioriteiten Lijst (DPL) bij de begroting en de BERAP I.
In de Kadernota 2025 hebben we uw raad om een reactie gevraagd op de bestuurlijke voorstellen die op dat moment in beeld waren. In deze begroting hebben we een aantal bestedingsvoorstellen geselecteerd die we aan uw raad voorleggen met het verzoek het budget beschikbaar te stellen.
We doen voorstellen van de DPL en van het meerjarig investeringsplan.
Meerjarige investeringen
Het meerjarig investeringsplan is een afzonderlijk document dat gelijktijdig met de begroting 2025 wordt aangeboden. In dit plan zijn de investeringsvoorstellen afzonderlijk toegelicht. Hieronder een overzicht van de voorstellen van het MJIP waar wij een hoge prioriteit aan geven.
Investeringen met hoge prioriteit | Investering | Structureel | |
2025 | |||
1 | Gemeentehuis, renovatie en verduurzaming | 3.000.000 | 150.000 |
2 | Bruggen | 196.800 | 11.000 |
3 | Nieuwbouw School 59 en 75 in Buinerveen | 515.050 | 3.000 |
4 | Lokaal bewegingsonderwijs in Buinerveen | 714.230 | 11.964 |
5 | 2e Exloermond, scholen IHP en MFA | 5.077.000 | 228.465 |
6 | Fietspad Exloo-Leewal | 75.000 | 5.625 |
7 | Top terrein (aanpassing gemeentewerf) | 167.000 | 11.500 |
8 | Investering GVVP 2025 | 600.000 | 45.000 |
Totaal: | 10.345.080 | 466.554 |
De voorzet van ons college wordt kort toegelicht:
1. Gemeentehuis
In oktober 2022 heeft uw raad een besluit genomen over de revitalisering van ons gemeentehuis, inclusief vernieuwing van de raadzaal. Doelstellingen zijn de klimaatklachten op te lossen, het gebouw te verduurzamen en het aanbieden van goede werkplekken voor ons personeel. Sinds corona heeft het hybride werken een grote vlucht genomen en wordt vaker digitaal samengewerkt. De inrichting van ons gemeentehuis moet deze ontwikkelingen faciliteren en stimuleren. Het gemeentehuis krijgt in een belangrijke mate een ontmoeting- en overlegfunctie, voor collega’s en bestuur én voor inwoners: het Huis van de gemeenschap.
In 2023 is een architect geselecteerd, is een voorlopig ontwerp gemaakt en is een stichtingskostenraming opgesteld. Deze raming liet een substantieel verschil zien met het beschikbaar gestelde budget. Vervolgens zijn, binnen de kaders van de bovenstaande opdracht, vier verschillende scenario’s uitgewerkt. Tijdens een bij praatsessie op 15 februari 2024 is uw raad mondeling bijgepraat over de kostenraming op basis van het voorlopig ontwerp en de uitgewerkte scenario’s die uitgaan van mogelijke beheersmaatregelen op bouwkundig en installatietechnisch vlak. Hieruit bleek dat alle scenario’s vragen om een extra investering.
Door wethouder Hartsuiker is samen met wethouder Zwiep vervolgens in de periode eind maart/begin april 2024 met de verschillende fracties gesproken over de ontstane situatie en de stappen die nodig zijn om tot een nieuw raadsbesluit te komen. Hieruit is duidelijk geworden dat er nog steeds brede steun is voor de snelle verduurzaming van het gebouw en het vernieuwen van de werkplekomgeving. Wel is gevraagd om, gelet op de wens om te komen tot een kostenreductie, nog een keuzealternatief uit te werken waarbij de huidige raadszaal in gebruik blijft, maar wordt heringericht. Dit keuzealternatief is verkend en heeft geresulteerd in 2 nieuwe scenario’s.
In deze begroting 2025 wordt voorgesteld, conform Kadernota 2025, om een extra krediet beschikbaar te stellen, zodat de revitalisatie plannen op basis van één van de scenario’s doorgang kunnen vinden. Daarbij wordt scenario 4 (bouw optimaal, hybride, raadszaal nieuw, stichtingskostenraming € 8.036.000) aan u voorgesteld als het te kiezen scenario. Dit scenario past binnen het voorgestelde aanvullende budget, biedt raadfaciliteiten die robuust en toekomstbestendig zijn en versterkt het ‘Huis van de Gemeenschap’. Deze bedragen (€ 3.000.000 en € 150.000) zijn conform ons voorstel van de Kadernota 2025 en wijken licht af van het raadsvoorstel (aanvullend investeringskrediet € 3.049.600 en kapitaallast € 148.092) dat in de raadscommissie van 12 september 2024 is behandeld. De bedragen in dit raadsvoorstel zijn leidend en worden in deze begroting voorgesteld. De planning is dat de bouw in 2025 wordt gestart. Deze loopt door tot het najaar van 2026.
2. Bruggen
In het MJIP is voor het groot onderhoud van bruggen een totaal bedrag van € 984.000 opgenomen. In het beleidsplan bruggen (concept) is voorzien het groot onderhoud, over 5 jaren, gefaseerd uit te voeren.
3. Nieuwbouw School 59 en 75 Buinerveen
Voor de investering van de nieuwbouw van School 59 en School 75 is budget opgenomen vanuit het IHP. Het beschikbare budget is na het opstellen van het Programma van Eisen niet toereikend gebleken. De netto extra structurele last van € 3.000 kan niet worden gedekt uit de beschikbare budgetten zoals aangegeven in het IHP. Dit heeft twee oorzaken. Ten eerste zijn de budgetten die vermeld staan in het IHP gebaseerd op normbedragen uit 2022 (bouwkosten vanaf 2022 gestegen). Ten tweede zijn de leerlingenaantallen in de meest recente leerlingenprognoses hoger waardoor er meer m2 gebouwd moet worden. De investeringen in kinderopvang worden terugbetaald door de kinderopvangorganisaties.
4. Lokaal bewegingsonderwijs in Buinerveen
Een lokaal bewegingsonderwijs voor de nieuwe scholen is een passende vervanging voor de huidige voorziening bewegingsonderwijs bij School 75. Een lokaal bewegingsonderwijs is in overeenstemming met de visie op het onderwijs en IKC’s van de gemeente en de schoolbesturen. Hiermee worden vervoersbewegingen voorkomen en het verlies van onderwijstijd tot een minimum beperkt. Ook is een lokaal bewegingsonderwijs een middel om de leefbaarheid in stand te houden en/of te vergroten.
5. 2e Exloërmond, scholen IHP en MFA
De scholen in 2e Exloërmond zijn in blok 2 (periode 2027-2030) van het IHP opgenomen. Op dit moment vindt er een verkenning plaats of de scholen samen met andere maatschappelijke voorzieningen samengebracht kunnen worden in een MFA. De wensen en behoeften van het onderwijs en de haalbaarheid qua financiën staan hierbij voorop.
In de bijpraatsessie van 19 september 2024 heeft u nadere informatie ontvangen over het realiseren van een MFA in 2e Exloërmond. In de begrotingsvergadering gaan we graag met u hierover in gesprek.
6. Fietspad Exloo-Leewal
Het fietspad vanaf de komgrens Exloo naar zwembad de Leewal is te smal en daarbij onveilig. Door het fietspad te verbreden wordt dit opgelost.
7. TOP terrein (aanpassing gemeentewerf)
Door aangescherpte regelgeving ten aanzien van de opslag van grond op het TOP (Tussentijdse OpslagPlaats) terrein is het noodzakelijk om de inrichting aan te passen. Gelijktijdig worden de aanpassing zo uitgevoerd dat ook de routing rond het Afvalbrengpunt wordt verbeterd.
Het betreft een deel-financiering. De overige gelden komen uit de reguliere budgetten.
8. Investering GVVP
Het GVVP is vastgesteld voor de periode 2019-2029. Om projecten in het kader van het GVVP te kunnen uitvoeren wordt jaarlijks voorgesteld om een bedrag van € 600.000 beschikbaar te stellen.
Bestedingsvoorstellen
Autonome voorstellen
Na het vaststellen van de Kadernota zijn geen nieuwe autonome voorstellen aangedragen.
Bestuurlijke voorstellen met hoge prioriteit
Er worden meerdere bestuurlijke voorstellen gedaan die we hoge prioriteit geven. Dat betekent dat we aan uw raad vragen in deze begroting de gevraagde kredieten hiervoor beschikbaar stellen. We hebben de bestedingsvoorstellen verdeeld in drie categorieën, namelijk beleidsmatige voorstellen, bestuursprogramma en nieuwe voorstellen die niet in de Kadernota 2025 stonden. Eerst worden de voorstellen in de Kadernota 2025 toegelicht en daarna de nieuwe voorstellen.
Structureel | Incidenteel | ||
2025 | 2025 | ||
Voorstellen Kadernota 2025 | |||
Investeringen | |||
1 | 2e Exloërmond herstructurering openbare ruimte | pm | |
Subtotaal: | 0 | 0 | |
Beleidsmatige voorstellen | |||
1 | Trainees | 265.000 | |
2 | Uitvoeringsbudget bewegen in de openbare ruimte | 100.000 | |
3 | Formatie griffie | 96.000 | |
4 | Nedersaksenlijn | 50.000 | |
5 | Novex/DPLG | 50.000 | |
6 | Mentale weerbaarheid ter voorkoming schooluitval | 90.000 | |
7 | Kansencoach | pm | |
8 | Verduurzaming brandstof voertuigen BORG (HVO100) | 43.000 | |
9 | Budgetcoaches en projectcoördinator Financieel Team | 175.000 | |
10 | Cultuurcoach | 36.500 | |
11 | LEADER bijdrage Oost-Drenthe 2024-2027 | 38.000 | |
12 | Dutch TechZone | 26.000 | |
13 | Economische beleidsvisie 2025-2030 | 30.000 | |
14 | Bijdrage programma Vitale Vakantieparken(VVP) Drenthe 2025-2027 | 20.000 | |
15 | Uitvoering Omgevingsprogramma Exloo | pm | |
Subtotaal: | 43.000 | 976.500 | |
Bestuursprogramma | |||
16 | Preventie en inclusie | 25.000 | |
17 | Duurzaamheid | 250.000 | |
18 | Participatie | 25.000 | |
Subtotaal: | 0 | 300.000 | |
Totaal: | 43.000 | 1.276.500 |
Het totaalbedrag van deze tabel wijkt af van de Kadernota. In de Kadernota is het budget voor de trainees (265.000) niet verwerkt in de totaaltelling, dat is nu aangepast.
Investeringen
1. 2e Exloërmond herstructurering openbare ruimte
Portefeuillehouder: R.J.J. Hartsuiker
MT lid: E. Rossèl
Toelichting : Vanuit het project Proeftuin 2e Exloërmond van de Regio Deal is er behoefte om te investeren in de openbare ruimte. Het definitieve inrichtingsontwerp is vastgesteld door het college. Dit wordt nu eerst uitgewerkt in een technisch ontwerp, voordat hier concrete investeringen uit voortkomen. In 2026 zullen we opnieuw een voorstel doen om een bedrag ter beschikking te stellen voor de uitvoering van het toetsingskader.
Beleidsmatige voorstellen
1. Trainees
Portefeuillehouder: J. Seton
MT lid: S. Sibon
Toelichting : Momenteel werkt de gemeente Borger-Odoorn met vier trainees per jaar. We zien dat de trainees een goede frisse bijdrage leveren aan de organisatie. Inmiddels zijn meerdere trainees doorgestroomd naar vaste functies in onze organisatie. Het voorstel is om de inzet in 2024 te continueren. De kosten bedragen € 265.000.
Financieel effect: € 265.000 incidenteel nadelig
2. Uitvoeringsbudget Bewegen in de Openbare Ruimte
Portefeuillehouder: A.T.J. van Tongeren
MT lid: A. van der Schuur
Toelichting: Op 21 maart 2024 heeft de raad unaniem de 'motie vreemd aan de orde van de dag speelplekken" aangenomen. De motie gaat over een toetsingskader Bewegen in de Openbare Ruimt (BIOR) en de uitvoering daarvan nadrukkelijk aandacht te hebben voor de wensen van de kinderraad voor spelen een bewegen in de buitenruimte. Voorgesteld wordt voor 2025 € 100.000 beschikbaar te stellen. In 2026 zullen we opnieuw een voorstel doen om € 100.000 beschikbaar te stellen voor de uitvoering van het toetsingskader, mits er sprake is van cofinanciering.
Financieel effect: € 100.000 incidenteel nadelig
3. Griffie
Portefeuillehouder: J. Seton
MT lid: E.W. Bennema
Toelichting: De raad wil graag meer en kwalitatief betere ondersteuning vanuit de griffie, zodat de raad goed in positie komt om zijn volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende taak goed uit te kunnen voeren. Daarbij is het van belang dat de raad haar werkgeverstaken naar behoren uitvoert in relatie tot werkdruk. De werkgeverscommissie van de raad heeft onderzoek naar de formatie gedaan en er zijn een drietal scenario's beoordeeld. Uit dit onderzoek bleek de structurele en incidentele formatie niet toereikend om de gewenste ondersteuning te bieden. Het doel is om de uitbreiding vanaf september 2024 mogelijk te maken. In de kadernota zijn de structurele lasten (€ 59.000) als autonoom voorstel meegenomen en de incidentele lasten 2025 en 2026 (€ 96.000 per jaar) bij de bestuurlijke bestedingsvoorstellen.
Financieel effect: € 96.000 incidenteel nadelig
4. Nedersaksenlijn
Portefeuillehouder: R.J.J. Hartsuiker
MT lid: W. Juurt
Toelichting : De Nedersaksenlijn staat op zowel de landelijke als de regionale politieke agenda's. Door 30 kilometer nieuw spoor, kun je een hele nieuwe noordoostelijke spoorverbinding creëren die van grote meerwaarde voor de regio kan zijn. Voor onze gemeente biedt deze lijn ook grote kansen en graag willen we pro actief een bijdrage leveren in de totstandkoming van deze lijn. Dan gaat het niet alleen om de realisatie van de verbinding zelf, maar ook om de gebiedsontwikkeling gekoppeld aan de nieuwe stationsomgeving op de grens van Stadskanaal en Nieuw-Buinen. De kosten voor 2025 bedragen € 50.000.
Bij de Nieuwe bestuurlijke bestedingsvoorstellen Begroting 2025 wordt aanvullend op dit bedrag een bedrag van € 100.000 gevraagd, zodat het totaal bedrag van € 150.000 voor de Nedersaksenlijn in 2025 beschikbaar is.
Financieel effect: € 50.000 incidenteel nadelig
5. Nationale Omgevingsvisie Novex/DPLG
Portefeuillehouder: H.J. Zwiep
MT lid: W.J. Zwart
Toelichting: Ons land robuust en duurzaam inrichten is een uitdagende puzzel. Voldoende duurzame, betaalbare en bereikbare woningen, schone energie en gezonde natuur is de uitdaging. In het programma Novex werken alle overheden samen aan een plan voor de inrichting van Nederland. Het Drents Programma Landelijk Gebied (DPLG) wil de provincie Drenthe toekomstbestendig en gezond maken voor haar inwoners. De basis hiervoor is een gezonde bodem, rijke natuur, een schone lucht en voldoende (drink)water. Het nieuwe kabinet heeft weliswaar het NPLG ingetrokken, maar de werkzaamheden die hieruit voortvloeien blijven actueel. We willen als gemeente een pro actieve rol vervullen ten aanzien van de Novex en DPLG. De kosten voor 2025 bedragen € 50.000.
Financieel effect: 50.000 incidenteel nadelig
6. Mentale weerbaarheid ter voorkoming van schooluitval
Portefeuillehouder: J.B. Jansen
MT lid: A. van der Schuur
Toelichting: In het kader van opgroeien in een kansrijke omgeving is het voorkomen van schooluitval een belangrijk uitgangspunt. Jongeren moeten op een laagdrempelige manier benaderd en gecoacht kunnen worden zodat jongeren zich op een goede manier kunnen ontwikkelen en mentale problemen voorkomen worden. De invulling bestaat uit een peer-to-peer coaching van jongeren door jongeren.
Financieel effect: 90.000 incidenteel nadelig
7. Kansencoach
Portefeuillehouder: J.B. Jansen en A.T.J. van Tongeren
MT lid: A. van der Schuur
Toelichting: De inzet van de Kansencoaches wordt berekend op basis van het aantal leerlingen per school. De inzet van de Kansencoaches is een gezamenlijk belang en wordt gefinancierd middels cofinanciering, gemeente bekostigd de inzet van zorg en het schoolbestuur doet inzet vanuit onderwijs. Zowel onderwijs als gemeente financieren zo gezamenlijk in de formatie. Voor de voortzetting van de ondersteuningsroute onderwijs-zorg in 2024 is vanuit het Lokaal onderwijsbeleid € 210.000 beschikbaar gesteld. Dit bedrag is beschikbaar gesteld voor kalenderjaar 2024, dit kalenderjaar bevat 2 schooljaren namelijk 2023/2024 en 2024/2025. Door het wegvallen van de incidentele middelen zoals subsidies vanuit het Rijk en provincie is er vanaf 2025 geen dekking. Er is verkend of deze inzet gefinancierd kan worden vanuit de Regio Deal. Uit intern onderzoek bleek dat dit mogelijk is. In deze Begroting 2025 doen we dan ook een voorstel om de kansencoach te financieren uit algemene middelen Hieronder staat dat het financieel effect p.m is, dit is namelijk het effect zoals in de Kadernota 2025 was opgenomen. Bij het onderdeel Nieuwe bestuurlijke voorstellen wordt voorgesteld om € 210.000 beschikbaar te stellen.
Financieel effect: p.m.
8. Verduurzaming brandstof voertuigen BORG
Portefeuillehouder: R.J.J. Hartsuiker
MT lid: E. Rossèl
Toelichting: De verduurzaming van het materieel en in het bijzonder de investering in emissieloze voertuigen speelt een belangrijke factor bij de vervanging van het wagenpark. Het is een maatregel die op zeer korte termijn ingevoerd kan worden met een grote CO2-reductie tegen relatief lage kosten. Dit betreft de vervanging van de huidige brandstof HVO-20 door de brandstof HVO-100. HVO is een duurzame transitiebrandstof. De CO2-reductie van HVO-100 bedraagt circa 70% ten opzichte van HVO-20. De reductie is gebaseerd op de opgave uit de “CO2 emissiefactoren” zoals vastgesteld door de Rijksoverheid. HVO-100 zorgt voor een snelle verduurzaming en is toe te passen op alle dieselvoertuigen van de gemeente Borger-Odoorn zonder dat hiervoor aanpassingen nodig zijn.
Financieel effect: 43.000 structureel nadelig
9. Budgetcoach en projectcoördinator Financieel Team
Portefeuillehouder: J.B. Jansen en A.T.J. van Tongeren
MT lid: A. van der Schuur
Toelichting: In 2023 is gestart met een intensieve samenwerking tussen Andes en Stichting Sociale Teams Borger-Odoorn middels het project Financieel team. De inzet van het Financieel Team draagt bij aan de bestrijding van armoede, het vergroten van de financiële zelfredzaamheid en de bestaanszekerheid van onze inwoners. Een gedeelte van de kosten voor budgetcoaching en de kosten van de projectcoördinator zitten niet in de reguliere begroting. Hiervoor is € 175.000 benodigd voor 2025 en 2026.
Financieel effect: € 175.000 incidenteel nadelig
10. Cultuurcoach
Portefeuillehouder: A.T.J. van Tongeren
MT lid: A. van der Schuur
Toelichting: Per 1 januari 2023 zijn er 2 cultuurcoaches actief ieder voor 16 uur per week. De kosten voor 1 functie zijn al opgenomen in de reguliere begroting. Aanvankelijk was deze functie al een aantal jaren ondergebracht bij stichting Kunst & Cultuur Drenthe, maar via inhuur liepen de kosten behoorlijk hoog op en was er weinig verbinding met het team preventie. Daarom is besloten om binnen het bestaande bedrag 1 cultuurcoach in eigen dienst te nemen en vanuit LEJA (lokaal educatieve jeugd agenda) voor 2 jaar, tot
1 januari 2025, hier 16 uur aan toe te voegen. Om de huidige activiteiten voort te kunnen zetten is minimaal 2x 16 uur nodig. Dit is een belangrijke ontwikkeling om opgroeien in een kansrijke omgeving te stimuleren.
Financieel effect: € 36.500 incidenteel nadelig
11. LEADER bijdrage Oost-Drenthe 2024-2027
Portefeuillehouder: R.J.J. Hartsuiker
MT lid: W.J. Zwart
Toelichting: Voor de periode 2024-2027 is door Gedeputeerde Staten van Drenthe een cofinancieringsbijdrage gevraagd ten behoeve van het LEADER-programma Oost-Drenthe. Hier kunnen weer diverse projecten uit worden bekostigd. De cofinanciering bedraagt € 55.000 per jaar voor een periode van 4 jaar vanaf 2024. Structureel is er voor de LEADER-gelden € 17.000 in onze begroting opgenomen. Daarom is voor 2025 € 38.000 aanvullend benodigd.
Financieel effect: € 38.000 incidenteel nadelig
12. Dutch Techzone
Portefeuillehouder: R.J.J. Hartsuiker
MT lid: W.J. Zwart
Toelichting: We zijn aangesloten bij de DTZ. Dit is om een vruchtbare omgeving te creëren waarin bedrijven, onderwijsinstellingen en overheidsinstanties samenwerken om elkaar te versterken en vakmanschap te bevorderen. Hiervoor doen we een bijdrage om dit voort te zetten en actief onderdeel van uit te blijven maken. Dit is voor de jaren 2025 en 2026 incidenteel 26.000 euro.
Financieel effect: € 26.000 incidenteel nadelig
13. Economische beleidsvisie 2025-2030
Portefeuillehouder: R.J.J. Hartsuiker
MT lid: W.J.Zwart
Toelichting: In het Coalitieakkoord ‘Samen denken & samen doen’ wordt bij het thema “Onze economie – Ruimte voor ondernemerschap” expliciet verwezen naar het herijken en actualiseren van het economische beleid en om hierin gezamenlijk op te trekken met de ondernemers in onze gemeente. Een bijdrage aan onze economie vraagt om een beleidsvisie met perspectief om alle ambities te kunnen realiseren. Voorzien is deze in 2025 aan te raad ter vaststelling aan te bieden.
Financieel effect: € 30.000 incidenteel nadelig
14. Bijdrage programma Vitale Vakantieparken Drenthe 2025-2027
Portefeuillehouder: R.J.J. Hartsuiker
MT lid: W.J. Zwart
Toelichting : Het programma "Vitale Vakentieparken" (VVP) loopt af in 2024. Om een passend vervolg te kunnen geven aan het programma is recentelijk een evaluatie van dit programma afgerond. Een belangrijke conclusie van het rapport is, dat de voortzetting van het programma door alle stakeholders als wenselijk wordt beschouwd. Er is veel geïnvesteerd, kennis opgebouwd en de gemaakte stappen worden overwegend als positief ervaren. De verwachting is dat alle deelnemende partijen gaan instemmen met een verlenging van het programma en dat de bijdragen gelijk zullen blijven met die van de eerste periode.
Financieel effect: € 20.000 incidenteel nadelig
15. Omgevingsprogramma centrumplan Exloo
Portefeuillehouder: H.J. Zwiep
MT lid: B. van Spronsen
Toelichting: Er spelen al geruime tijd verschillende ontwikkelingen in het centrum van Exloo. We hebben in kaart gebracht welke ontwikkelingen er spelen of gaan spelen in Exloo. Uit onderzoek is naar voren gekomen dat (op bepaalde onderdelen) een visie voor Exloo ontbreekt. We hebben als college een externe opdracht verstrekt voor het schrijven van een visie voor Exloo tot 2030. De planning is om de raad het Omgevingsprogramma in het najaar aan te bieden. Het is onze intentie dat het totale programma budgettair neutraal zal zijn. Dit betekent dat de netto opbrengsten van wonen de kosten van parkeren en bewegen en ontmoeten financieren. Indien blijkt dat dit uit nadere uitwerkingen niet mogelijk is, dan komen we in bij een BERAP met een incidenteel voorstel.
Financieel effect: budget neutraal
Bestuursprogramma
16. Preventie en inclusie
Portefeuillehouder: A.T.J. van Tongeren
MT lid: A. van der Schuur
Toelichting: Om uitvoering te kunnen geven aan verbeterpunten die voortkomen uit GALA, het inclusie-panel en om inwoners te kunnen ondersteunen bij initiatieven gericht op deze doelen is een uitvoeringsbudget nodig.
Financieel effect: € 25.000 incidenteel nadelig
17. Duurzaamheid
Portefeuillehouder: R.J.J. Hartsuiker
MT lid: W.J. Zwart
Toelichting : We gaan de komende jaren invulling geven aan de opgaven en ambities uit de Duurzaamheidsagenda 2024-2030 ‘Samen duurzaam doen’. Welke inzet we concreet plegen deze bestuursperiode beschrijven we in het Uitvoeringsprogramma Duurzaamheid 2024-2026. Onze ambities zijn groot en de opgaven zijn voortdurend in beweging als gevolg van beleidsontwikkelingen op Europees, nationaal en regionaal niveau. Dat vraagt veel, maar we verwachten dat we dit met de huidige formatie voor elkaar kunnen krijgen. Wel vraagt de verdere uitwerking van beleid en de omzetting van beleid naar uitvoering om voldoende financiële middelen. We hebben daarom voor de uitvoering de komende jaren daarom een bedrag geraamd van € 250.000 (incidenteel). In het Uitvoeringsprogramma zal nader worden aangegeven hoe deze middelen worden ingezet.
Financieel effect: € 250.000 incidenteel nadelig
18. Participatie
Portefeuillehouder: J. Seton
MT lid: L.E.. Helder- Klamer
Toelichting :
Op 26 oktober 2023 heeft de Tweede Kamer de wet Versterking participatie op decentraal niveau aangenomen. Met het wetsvoorstel wil men de betrokkenheid van inwoners bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van beleid van hun gemeente versterken. Ook wordt het uitdaagrecht, als specifieke vorm van participatie, wettelijk verankerd. Met het uitdaagrecht kunnen inwoners hun overheid uitdagen om de uitvoering van een taak over te nemen zoals het beheer of onderhoud van een park of buurthuis. Hoewel we nog niet precies weten wat deze wet voor ons in de uitvoering gaat betekenen willen we een bedrag reserveren om bijvoorbeeld een pilot te kunnen ondersteunen.
We zorgen ervoor dat we voldoen aan de Wet versterking participatie op decentrale niveau door het opstellen van een participatieverordening, met speciale aandacht voor het uitdaagrecht .
Financieel effect: € 25.000 incidenteel nadelig
Nieuwe bestuurlijke bestedingsvoorstellen Begroting 2025
Na de vaststelling van de Kadernota is er nog een aantal aanvullende bestedingsvoorstellen voor beleidsintensivering (DPL), deze zijn in de onderstaande tabel opgenomen en toegelicht.
Structureel | Incidenteel | ||
Nieuwe bestuurlijke bestedingsvoosrstellen | 2025 | 2025 | |
1 | Wijkrenovatie | 250.000 | |
2 | Kansencoach | 210.000 | |
3 | Nedersaksenlijn | 100.000 | |
4 | Hunzehuys | 900.000 | |
TOTAAL nieuwe bestuurlijke bestedingsvoorstellen | 0 | 1.460.000 |
Ten opzichte van de Kadernota 2025 is jaarschijf 2029 toegevoegd. De onderstaande zaken zijn toegevoegd sinds de Kadernota 2025:
1. Wijkrenovatie
Portefeuillehouder: R.J.J. Hartsuiker
MT lid: W. Juurt
Toelichting: In de Kadernota 2025 is een motie een over Wijkrenovatie aangenomen. In deze begroting wordt voorgesteld een bestemmingsreserve Wijkrenovatie in te stellen en hiervoor incidenteel voor 2025 € 250.000 te doteren. Aanwending hiervan is niet eerder voorzien dan in de volgende bestuursperiode.
In de Begroting 2024 hebben we aangegeven dat we als eerste stap een procesaanpak uitwerken waaruit helder wordt wat we verstaan onder wijkrenovatie, om welke wijken het in onze gemeente gaat, welke scenario's we zien en via welke systematiek we de wijkrenovatie willen vormgeven. Op basis hiervan zullen we een voorstel doen voor een prioritering en de wijze waarop de participatie zal worden vormgegeven. Wij verwachten u in de eerste helft van 2025 hiertoe een raadsvoorstel te kunnen aanbieden.
2. Kansencoach
Portefeuillehouder: J.B. Jansen en A.T.J. van Tongeren
MT lid: A. van der Schuur
Toelichting: In de Kadernota 2025 is het voorstel Kansencoach PM geraamd, namelijk de verwachting was dat de kosten uit de Regiodeal of uit een andere subsidie, kon worden gefinancierd. Dit is helaas niet mogelijk en daarom komen we in deze begroting met het voorstel om voor 2025 € 210.000 uit de algemene middelen voor de kansencoach te financieren. Inmiddels hebben alle basisscholen en het voortgezet onderwijs een Kansencoach. De Kansencoach biedt laagdrempelig, dichtbij advies en ondersteuning aan kinderen, hun ouders en de leerkrachten. Voor 2026 gaan we dit verwerken in de Kadernota 2026.
3. Nedersaksenlijn
Portefeuillehouder: R.J.J. Hartsuiker
MT lid: W. Juurt
Toelichting: In de Kadernota 2025 is voorgesteld een bedrag van € 50.000 beschikbaar te stellen. In deze begroting 2025 stellen we voor om aanvullend nog een bedrag van € 100.000 te reserveren voor de Nedersaksenlijn, zodat in totaal € 150.000 hiervoor beschikbaar is. Inmiddels is het onderzoek (fase 1 MIRT, Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport) naar de reizigerspotentie, de globale investeringskosten en de te verwachten effecten op de brede welvaart afgerond. Rijk en regio gaan met elkaar in november 2024 het gesprek aan met het oog om de volgende stap in het MIRT-proces te zetten. We verwachten dat er in de volgende fase meer inzet gevraagd wordt in de ontwikkeling van het gebied rondom de Nedersaksenlijn waar deze onze gemeente betreft. Denk daarbij aan planvorming met betrekking tot woningbouw en bedrijvigheid. Hiervoor is externe expertise en ondersteuning nodig. Daarnaast betalen we een bijdrage ten behoeve van het benodigde externe onderzoeken in de vervolgfase van het MIRT-proces.
4. Hunzehuys
Portefeuillehouder: J.B. Jansen
MT lid: B. van Spronsen
Toelichting: In de Kadernota 2025 is PM geraamd voor het Hunzhuys. Op dat moment was niet bekend hoeveel de kosten van de verbouwing gaan kosten. Inmiddels is daar wel meer zicht op en we stellen voor om € 900.000 hiervoor beschikbaar te stellen.