Areaal wegen
In onderstaande tabel zijn de weglengten van de verschillende typen verharde wegen weergegeven.
Omschrijving | Aantal km 2025 |
---|---|
Doorgaande wegen | 143 |
Kernontsluitingswegen | 61 |
Woonstraten | 89 |
Landbouwontsluitingswegen | 52 |
Landbouwwegen | 153 |
Fietspaden | 138 |
Voetpaden | 87 |
Stand van zaken wegenonderhoud
In onderstaande tabel is de stand van zaken met betrekking tot het wegonderhoud zichtbaar.
Wegfunctie | Op orde |
---|---|
Doorgaande wegen | 90 % |
Kernontsluitingswegen | 75 % |
Woonstraten | 65 % |
Fietspaden | 70 % |
Voetpaden | 75 % |
Landbouwontsluitingswegen | 35 % |
Landbouwwegen | 15 % |
Beleid wegenonderhoud 2024-2029
Uitgangspunt voor het onderhoud van de wegen is gemiddeld kwaliteitsniveau C (laag). Voor de doorgaande asfaltwegen wordt niveau B (basis) aangehouden en bij de plattelandswegen kwaliteitsniveau D (erg laag).
Van inspectie naar meerjarenplanning REAL
Alle openbare verhardingen worden jaarlijks op basis van de CROW systematiek geïnspecteerd. De verzamelde gegevens leggen we vast in het wegbeheersysteem. Uit deze gegevens ontstaat een technische en financiële onderhoudslijst voor de komende drie jaar: de meerjarenplanning REAL. Ieder voorjaar - na de weginspecties - wordt deze meerjarenplanning aangepast, afgestemd met de andere vakgebieden, en vastgesteld door het college. Deze lijst vormt de basis voor het jaarlijkse onderhoudsinvesteringsprogramma, dat in mei ter informatie aan de gemeenteraad wordt aangeboden. Conform het inkoop- en aanbestedingsbeleid worden de projecten in de markt gezet.
Prioriteringssysteem
Om verantwoorde keuzes te kunnen maken uit de lijst van wegenprojecten is een eigen prioriteringssysteem ontwikkeld dat door de gemeenteraad is vastgesteld op 8 maart 2018. Verkeersveiligheid, de kans op mogelijke schadeclaims, comfort en de gevolgkosten bij uitstel van onderhoud zijn betrokken in deze systematiek. Immers, een weg kan er goed uitzien terwijl uitstel van onderhoud leidt tot hogere kosten op langere termijn. De plattelandswegen hebben een eigen prioriteringssysteem, waarbij ook wordt gekeken naar het fietsverkeer en recreatief gebruik.
Speerpunten groot onderhoud 2025
1. Hoofdstraat (Gasselterstraat - overgang asfalt Lemenweg) Drouwen
Dit betreft de belangrijkste verkeersader door Drouwen. Het plan voorziet in het herstraten van de klinkerverharding en het realiseren van extra verkeersmaatregelen conform het SPV-risicothema Snelheid in het verkeer: 30 km/u-wegen. Het project kent een uitvoerig participatieproces dat al in 2024 is opgestart.
2. Herstel van de voetpaden (2023-2025)
Uit de gedetailleerde inspectie van 2023 is gebleken dat bij 10 procent van de voetpaden sprake is van ernstige schade en bij 40% matige schade. Het college heeft voor de jaren 2023, 2024 en 2025 een totaalbedrag van € 305.000 beschikbaar gesteld om de kwaliteit van de voetpaden in de hele gemeente te verbeteren. Tot en met 2025 worden - per wijk - de voetpaden aangepakt. Het uitvoeringsprogramma komt tot stand in samenspraak met de adviesraad sociaal domein, de ouderenorganisaties en dorpsbelangen.
Financiën
Op basis van ons wegenareaal is jaarlijks een budget van € 2.400.000 noodzakelijk om de verhardingen volgens de afgesproken kwaliteitsniveaus te onderhouden. Het wegenbudget sluit hier nagenoeg bij aan. Jaarlijks wordt ca. € 400.000 besteed aan onderhoud van plattelandswegen. Afgesproken is dat restkredieten weer ingezet worden voor groot onderhoud wegen. Hieraan ligt een collegebesluit ten grondslag.