Grondbeleid
We geven met deze paragraaf informatie over de wijze waarop we onze gronden ontwikkelen binnen de mogelijkheden die we daarvoor kunnen aanwenden.
Het grondbeleid is een middel om ruimtelijke doelstellingen en ambities op het gebied van wonen, maar ook duurzaamheid, natuur en groen te verwezenlijken.
In structuurvisies, beleidsnota’s, en bestemmingsplannen legt de gemeente haar ruimtelijk beleid vast. De nota grondbeleid is een manier om het ruimtelijk beleid op een verantwoorde en inzichtelijke manier uit te voeren.
Grondbedrijf
In het grondbedrijf zijn de lopende grondexploitaties opgenomen. Het grondbedrijf is boekhoudkundig gezien een zelfstandige onderneming binnen de gemeente Borger-Odoorn. Het grondbedrijf beheert en exploiteert de ontwikkeling van kavels (voor woningen of bedrijven) voor de bestemmingsplannen/omgevingsplannen die in uitvoering zijn. De gemeente is risicodrager van deze onderneming.
Ontwikkelingen woningbouwopgave 2024/2025:
Met de komst van 500 nieuwe woningen in een goede mix wordt ingespeeld op het woningtekort in de gemeente. Het geeft mogelijkheden voor senioren om kleiner te gaan wonen, maar ook mogelijkheden voor starters, mensen die graag in bijzondere woonvormen willen wonen. Verder bevordert het de doorstroom. Er komt meer ruimte voor jonge gezinnen om in Borger-Odoorn te wonen. Het aantal huurhuizen in het goedkope en middensegment neemt toe.
We gaan verder met de lijn die in 2023/2024 ingezet is. De nieuwbouwopgave wordt opgepakt door het programma wonen. De verwachting is dat het programmateam wonen in 2025 net zoveel werk heeft als in 2024. De verschillende projecten lopen en ook op portfolio niveau is het programma onder controle. We proberen processen te versnellen en waar mogelijk een goede prioriteitstelling bij nieuwe initiatieven te stellen. Het zal ook betekenen dat de gemeente soms wat goed afgewogen risico’s moet nemen om de doelen te realiseren. Te denken valt aan het aankopen van nieuwe gronden en goed bekijken naar de effecten van het Didam arrest. Ook betekent het in een aantal gevallen onderbouwd nee verkopen, omdat het niet past in het woonprogramma.
De komende jaren wordt structureel geïnvesteerd in het woonprogramma. Het gaat hierbij gedeeltelijk om een voorfinanciering van bijvoorbeeld externe expertise. Deze krijgt de gemeente weer terug vanuit de grondexploitatie en de anterieure overeenkomsten.
De eerste projecten worden opgeleverd, maar de opgave loopt door tot 2030. De projecten bestaan uit ontwikkelingen op eigen gronden en ontwikkelingen op particuliere gronden. In 2025 wordt nader onderzocht hoe de woningbouwopgave binnen onze organisatie voor de lange termijn vorm krijgt.
Kaders
Deze paragraaf is opgesteld conform het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV). In de diverse beleidsnota’s (o.a. grondbeleid, woonvisie) zijn de volgende kaders opgesteld.
- De gemeente voert een situationeel grondbeleid. Per situatie dient een keuze gemaakt te worden welke vorm van grondbeleid wenselijk en haalbaar is.
- Bij de ontwikkeling van woningen in onze bestemmingsplannen toetsen we op onze speerpunten ‘leefbaarheid, beschikbaarheid en betaalbaarheid’. Bij de ontwikkeling van bedrijventerreinen in onze bestemmingsplannen toetsen we op ‘ondernemersvriendelijk, 'combinatie van wonen en werken’.
- Alle nieuwe woningbouwplannen en bedrijventerreinen verwachten we bij het in exploitatie nemen af te sluiten met een positief eindresultaat. Als gedurende de looptijd een plan verliesgevend wordt, dan wordt hiervoor een voorziening opgebouwd om dit verlies financieel af te dekken.
- De geraamde winst- en verliesnemingen verlopen volgens de richtlijnen van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV).
- Onze bufferreserve gronden is toereikend voor onvoorzienbare risico’s zoals ingeschat in de paragraaf weerstandsvermogen en risico management. Als een risico feit wordt, dan vormen we hiervoor een voorziening.
Als u geïnteresseerd bent in meer achtergrondinformatie volgt hierna een toelichting.