Paragrafen

Bedrijfsvoering

De organisatie heeft een ontwikkeling doorgemaakt gebaseerd op onder andere het Koersdocument (2018-2023) en de Swingende Tent. Er zijn grote stappen gezet in professionaliteit, processen en sturing van de organisatie en het in balans brengen en houden van ambities en realisatievermogen. Ondertussen is de maatschappelijke turbulentie alleen maar verder toegenomen. Crises volgen elkaar snel op, de opgaven die op de gemeente afkomen zijn steeds complexer en overstijgen het niveau van de gemeente, de digitale transformatie is in volle gang en dat allemaal in een nog steeds zeer gespannen arbeidsmarkt. Ook in 2025 zullen we in dit perspectief de koers van de organisatie weer tegen het licht houden. Dat betekent herijken, versterken en bijstellen waar nodig, om zodoende in voldoende mate toekomstbestendig de nieuwe ontwikkelingen en vraagstukken het hoofd te kunnen bieden.               

Strategische vermogen  
De maatschappelijke vraagstukken blijven veel, groot en complex. En we zijn steeds vaker betrokken in vraagstukken die de gemeentelijke grenzen overstijgen. Hierdoor wordt er steeds een wisselende inzet en vaardigheden van de organisatie gevraagd. En moeten we keuzes maken, want niet alles kan. We blijven daarom aandacht houden voor het verder groeien in managen van ons opdrachtenpakket in relatie tot de beschikbare middelen (portfoliomanagement). En blijven we investeren in kennis en kunde van onze medewerkers en in werkmethodieken die ons in staat stellen gestructureerd, met focus en weloverwogen keuzes te maken en resultaten op te leveren gericht op de doelen van het bestuur (onder andere project- en programmatisch werken).  

Integraal en opgavegericht werken 
Door onder andere meer projectmatig en programmamatig te werken versterken we een meer integrale en opgavegerichte aanpak. Ook combineren we op deze vaak meerdere opgaven zoals de woonopgave, de verduurzamingsopgave en de problematiek rondom energiearmoede. Of de woonopgave en mobiliteit of klimaatadaptatie. Ook in onze reguliere en wettelijke taken blijven we aandacht houden voor het versterken van integraal en opgavegericht werken. 

Huisvesting / Hybride werken
In oktober 2022 heeft uw raad een besluit genomen over de revitalisering van ons gemeentehuis, inclusief vernieuwing van de raadzaal. Doelstellingen zijn de klimaatklachten op te lossen, het gebouw te verduurzamen en het aanbieden van goede werkplekken voor ons personeel. Sinds corona heeft het hybride werken een grote vlucht genomen en wordt vaker digitaal samengewerkt. De inrichting van ons gemeentehuis moet deze ontwikkelingen faciliteren en stimuleren. Het gemeentehuis krijgt in een belangrijke mate een ontmoeting- en overlegfunctie, voor collega’s en bestuur én voor inwoners: het ‘Huis van de Gemeenschap’.

In 2023 is een architect geselecteerd, is een voorlopig ontwerp gemaakt en is een stichtingskostenraming opgesteld. Hieruit bleek dat het door uw raad beschikbaar gestelde investeringskrediet van € 4.986.400,- onvoldoende is om de plannen uit te voeren. Vervolgens zijn diverse scenario’s uitgewerkt. Op basis daarvan heeft uw raad vóór de zomer van 2025 een raadsvoorstel – onder registratienummer 45588-2024:579728 – ontvangen waarin een aanvullend krediet wordt gevraagd van € 3.049.600,- met een additionele structurele kapitaalslast ter hoogte van € 148.092,-. Daarmee kan invulling gegeven worden aan scenario 4 (bouw optimaal, hybride, raadszaal nieuw), waarbij een nieuwe inpandige raadszaal wordt gerealiseerd. Dit biedt naar ons oordeel de meest robuuste en toekomstbestendige raadsfaciliteiten en versterkt het ‘Huis van de Gemeenschap’. De planning is dat de bouw in 2025 wordt gestart. Deze loopt door tot het najaar van 2026.

Deze pagina is gebouwd op 09/30/2024 10:56:19 met de export van 09/30/2024 10:53:22