Rechtmatigheidsverantwoording
We zijn als college vanaf 1 januari 2023 zelf verantwoordelijk voor het opstellen van een rechtmatigheidsverantwoording inzake de rechtmatigheid van de financiële beheershandelingen. Dit betekent dat wij moeten verantwoorden dat alle uitgaven en inkomsten van de gemeente in overeenstemming zijn met de geldende wet- en regelgeving, beleidsregels, en gemeentelijke besluiten.
We stellen als college deze verantwoording op volgens een voorgeschreven format. De accountant beoordeelt deze als onderdeel van zijn controle van de getrouwheid van de jaarrekening als geheel. In het controleprotocol worden nadere aanwijzingen voor de accountant vastgelegd, met speciale aandacht voor goedkeurings- en rapporteringstoleranties. Uw raad heeft ingestemd met een goedkeuringstolerantie van 3% van de totale lasten, inclusief toevoegingen aan de reserve, en een rapporteringstolerantie vanaf € 100.000.
Binnen de paragraaf bedrijfsvoering van de jaarrekening rapporteren we op basis van de nieuwe richtlijnen over drie punten:
- Aanvullende informatie over geconstateerde afwijkingen;
- Acties die worden ondernomen om toekomstige afwijkingen te voorkomen;
- Niet-financiële onrechtmatigheden met betrekking tot het niet naleven van de bepalingen in de Wet Fido.
In de verantwoording over het verslagjaar 2024 zullen deze onderwerpen verder worden toegelicht
Inkoop
In 2025 gaan we inkoopbeleid uitvoeren waarin de volgende speerpunten naar voren komen:
- Het inzetten van duurzaamheidscriteria bij aanbestedingen. Hierbij wordt in ieder geval het ambitieniveau significant gehanteerd. Dit ambitieniveau heeft als doel het aanmoedigen van duurzame producten, diensten en werken om significante duurzaamheidswinst te maken.
- Daar waar mogelijk gebruik te maken van onze lokale leveranciers. Dit zijn leveranciers binnen de gemeentegrenzen.
- Het verminderen van de administratieve lasten voor gemeente en leveranciers door het verminderen van het aantal facturen en meer gebruik te maken van e-facturen.
- Optimaliseren van de contractendatabase.
Subsidiescan
We hebben recentelijk door een externe partij een subsidiescan laten uitvoeren op basis van het Bestuursprogramma 2022-2026 en de ambities uit het Coalitieakkoord "Samen denken en samen doen. De scan geeft een omvangrijke oogst aan subsidieregelingen die aansluiten op de urgente maatschappelijke opgaven. De scan hebben we in de organisatie gedeeld en op alle relevante onderdelen wordt getoetst de mogelijkheden voor het verkrijgen van externe subsidies.
Woo
De Woo (Wet open overheid) is op 1 mei 2022 in werking getreden. Een aantal bepalingen van de Woo treedt gefaseerd in werking. Dat geldt ook voor de actieve openbaarmakingsplicht die voor 17 informatiecategorieën zal gaan gelden. Wij verwachten dat voor enkele informatiecategorieën deze verplichting in 2024 ingaat. Dit kan echter ook heel goed worden uitgesteld. Voor de gemeente houdt dit in dat als de actieve openbaarmakingsplicht in werking treedt, wij zelf een platform of manier moeten vinden om onze stukken openbaar te maken. In BOCE-verband pakken we dit projectmatig op. Wij gaan daarbij op zoek naar oplossingen die efficiënt, gebruiksvriendelijk en goed leesbaar zijn. Om de actieve openbaarmaking volgens de Woo te ondersteunen stelt de Rijksoverheid een verwijsindex ter beschikking, deze wordt de Woo-index genoemd. Ook komt er een zoekfunctie op overheid.nl.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een UMO en een belangrijk beleidsthema binnen de gemeente. Maar ook binnen de bedrijfsvoering speelt duurzaamheid een steeds grotere rol. We vinden het belangrijk om ook binnen de gemeentelijke organisatie aandacht te vragen voor duurzaamheid en nemen medewerkers mee bij het maken van duurzamere keuzes. Het verduurzamen van ons eigen gemeentehuis is daarbij een belangrijke stap.
Daarnaast zijn we bezig met het bevorderen van duurzame mobiliteit. Enerzijds binnen ons eigen wagenpark voor dienstauto’s en van de buitendienst. Anderzijds door via een CO2-rapport inzichtelijk te maken hoe we duurzame keuzes kunnen bevorderen onder onze medewerkers als het gaat om woon-werkverkeer.
Ook op het gebied van de circulaire economie willen we zelf het goede voorbeeld geven door te streven naar steeds meer circulariteit binnen de eigen organisatie. Ook verkennen we de mogelijkheden om in ons inkoop- en aanbestedingsbeleid en onze bestekken voorwaarden te stellen die circulariteit stimuleren.