Paragrafen

Bedrijfsvoering

Arbeidsmarkt / continuïteit 
In het hele land spelen krapte op de arbeidsmarkt en een verhoogd personeelsverloop nog steeds een rol, zo ook in Borger-Odoorn. Gelukkig kunnen we onze belangrijkste taken nog steeds uitvoeren. Maar de realisatie van onze ambities blijft onder druk staan. Dit omdat het lastig is om vacatures tijdig in te vullen of doordat we gedwongen worden om tijdelijk in te vullen met (duurdere) externe medewerkers. De werkdruk bij de zittende medewerkers is (mede hierdoor) soms hoger dan gewenst. Daar komt bij dat sommige crises bij aanvang lijken te vragen om tijdelijke extra inzet van capaciteit. Maar de ervaring met bijvoorbeeld de opvangcrisis voor vluchtelingen leert ons dat deze tijdelijkheid een steeds langere periode betreft, waardoor de extra inzet van medewerkers steeds meer gaat knellen en een grote impact heeft op de organisatie. Een en ander vraagt om permanente prioritering en het maken van keuzes.

In 2024 is een aanbesteding voorbereid om opnieuw, samen met gemeentes Emmen en Coevorden, onze externe inhuur te laten verlopen via één partij, de zogenaamde MasterVendor. Het nieuwe contract zal in 2025 in gaan.
Het blijft natuurlijk belangrijk om te investeren in onze medewerkers door hen perspectief te bieden en duurzaam te verbinden aan onze organisatie. Dat doen we door te investeren in werkgeluk en de vitaliteit van medewerkers, het bieden van ontwikkelkansen en in het algemeen het ‘zijn van een goed en aantrekkelijk werkgever’. Om de vacatures zo goed en efficiënt mogelijk in te kunnen vullen, hebben we een ervaren recruiter aangetrokken en hebben we een herkenbaar werkgeversmerk gelanceerd in 2024. In 2025 blijven we doorontwikkelen aan het instrumentarium voor werving, selectie en onboarding.
Door de inzet van traineeships lukt het ons om jonge talentvolle medewerkers aan ons te binden. Ook door slim samen te werken in BOCE-verband of daarbuiten kunnen we op een andere manier oplossingen vinden voor het invullen van vacatures. 

Werkgeluk / vitaliteit 
Werkgelukkige en vitale medewerkers zijn productiever, betrokken, verzuimen minder:  allemaal goede redenen om te investeren in het werkgeluk en in de vitaliteit van onze medewerkers. Het werkgeluk ligt hoger dan het landelijk gemiddelde. Aandachtspunt blijft een hoge ervaren werkdruk. Via teamgesprekken en de Goede Gesprekken tussen medewerker en leidinggevende houden we de vinger aan de pols waar meer aandacht nodig is. Eind 2024 wordt een Vitaliteitsbeleid vastgesteld, om in 2025 te implementeren. Daarbij zijn nieuwe ontwikkelingen meegenomen maar is vooral ook zichtbaar gemaakt over welk beleid en instrumentarium we al beschikken en hoe dat (in samenhang) ingezet kan worden.

Medio 2024 is een Inzetbaarheidscoach gestart, voor de duur van een jaar. In 2025 wordt bekeken of er voldoende grond is om dit na dat jaar voort te zetten.  

Bedrijfsvoering in cijfers  

Omschrijving  

2025

Basisbedrag (structureel) 

18.226.636

Ziektebudget

100.000

Garantiebanen

60.000

Index 4% (CAO tot 1-1-2025)

720.000

Subtotaal salariskosten

19.106.636

ICT (€) 

3.059.359

Voertuigen/machines (€) 

620.079

Overig (€) 

1.467.395

Subtotaal overig

5.146.833

Totaal:

24.253.469

( Wettelijke) beleidsindicatoren:  

FTE 

247

Formatie per 1.000 inwoners 

9,48

Bezetting per 1.000 inwoners 

8,53

Apparaatskosten per inwoner 

932

Externe inhuur in %-age loonsom *

15 %

* Voortschrijdend gemiddelde van 2024

Deze pagina is gebouwd op 09/30/2024 10:56:19 met de export van 09/30/2024 10:53:22