Met de huidige hoge indexatie dienen diverse budgetten te worden geïndexeerd. In de begroting 2025 hebben we daarvoor een stelpost indexatie gevormd. Het uitgangspunt voor een bijstelling is dat er een sprake moet zijn van een prijsstijging van meer dan 10% of een andere autonome oorzaak. Zo komen bijvoorbeeld verhogingen van externe partijen zoals GR’en ten laste van deze stelpost.
Hieronder het voorstel voor invulling in deze begroting en een toelichting per onderdeel.
STELPOST INDEXATIE | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|---|
STAND KADERNOTA 2025 | -990.037 | -1.076.055 | -1.096.874 | -1.097.667 | -1.097.667 |
mutaties | |||||
1. Indexatie Sociale teams | -160.000 | -160.000 | -160.000 | -160.000 | -230.000 |
2. Indexatie Stichting Andes | -352.000 | -352.000 | -352.000 | -352.000 | -373.500 |
3. Jeugd | -1.900.000 | -300.000 | -300.000 | -300.000 | -300.000 |
4. Jeugd extra budget gemeentefonds | 720.269 | ||||
5. Onttrekking Bestemmingsreserve Jeugd | 979.000 | ||||
6. WMO | -700.000 | -200.000 | -200.000 | -200.000 | -200.000 |
7. Effecten gemeentefonds meicirculaire 2024 | 2.740.093 | 1.283.675 | 2.379.563 | 3.053.347 | 3.053.347 |
8. Overige mutaties | -8.514 | -9.244 | -9.992 | -10.759 | -621.599 |
9. Effecten gemeentefonds septembercirculaire 2024 | 57.839 | 503.941 | 700.021 | 657.121 | 852.503 |
STAND begroting 2025 | 386.650 | -309.683 | 960.718 | 1.590.042 | 1.083.084 |
Toelichting:
1. Indexatie Sociale teams: De begroting 2025 van de Stichting Sociale teams valt hoger uit door stijging van de personeelskosten door de CAO Sociaal Werk. In de CAO zijn meerdere loonstijgingen en wijzigingen in salarisschalen opgenomen.
2. Indexatie Stichting Andes: De bijdrage aan de stichting Andes wordt verhoogd. De oorzaken zijn de gestegen loonkosten als gevolg van de wijzigingen in de CAO Sociaal Werk en het zorgen voor structurele dekking van een deel van de formatie, hierbij gaat het om extra jongerenwerk. De indexatie is nodig voor de continuering van de huidige omvang van de welzijnsactiviteiten en het jongerenwerker.
3, 4 en 5. De kosten Jeugd zijn in 2024 enorm gestegen door loon- en prijsindexaties, alsmede door maatregelen vanuit de Hervormingsagenda die al in gang worden gezet. Hierdoor worden we in de eerste jaren geconfronteerd met hogere kosten, die in de latere jaren moeten leiden tot een structurele verlaging. Ook door complexere en daarmee kostbaardere dossiers zijn de uitgaven met betrekking tot Jeugdhulp gestegen, een groot deel van onze kosten wordt bepaald voor een klein aantal dossiers. De verwachting is met de op dit moment beschikbare informatie dat de kosten in 2025 in ieder geval nog niet zullen dalen ten opzichte van 2024. Deze extra kosten ten op zichte van de originele begroting worden deels gecompenseerd door extra budget vanuit het gemeentefonds. Daarnaast willen we de Bestemmingsreserve Hervormingsagenda Jeugdzorg die in 2023 is gevormd inzetten voor de te verwachten hogere kosten in 2025. In de meerjarenraming wordt het budget met structureel €300.000 verhoogd. Dit doen we omdat we kijkend, naar alle ontwikkelingen die er nog zijn, verwachten dat het benodigde budget structureel niet voldoende zal dalen ten opzichte van 2025.
6. De kosten WMO zijn gestegen ten opzichte van de prognose in de kadernota. Dit laat zich deels verklaren door uitschieters in casuïstiek en voor het grootste deel door de stijging van de prijs naar aanleiding van de indexatie. Omdat de prijsstijging een landelijk beeld is, heeft het Rijk het voornemen om gemeenten een compensatie te betalen. In de meerjarenraming wordt daarom met een structureel lager bedrag rekening gehouden dan we voor de bijgestelde prognose doen. Tot slot gaan wij er ook vanuit dat er duidelijkheid komt over de aanpassing van het abonnementstarief, ook daar verwachten we dat dit effect positief is voor onze gemeente.
7. Effecten gemeentefonds meicirculaire 2024. We hebben de uitkomsten van de meicirculaire verwerkt in de begroting 2025. Zichtbaar is het Ravijnjaar 2026. Voor dit jaar ontvangen we minder middelen.
8. Overige mutaties. Dit betreft kleine aanpassingen zoals de toepassing van de index voor huren, verzekeringen en deelname gevonden voorwerpen.
9. Effecten van de septembercirculaire. De uitkomsten van de septembercirculaire zijn verwerkt in deze begroting. De septembercirculaire heeft een licht positief effect.
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Stand meicirculaire 2024 | 61.689.857 | 59.268.829 | 60.627.634 | 61.840.531 | 61.840.531 |
Stand septembercirculaire 2024 | 61.847.696 | 59.872.770 | 61.327.655 | 62.497.652 | 62.693.034 |
Effect septembercirculaire 2024 | 157.839 | 603.941 | 700.021 | 657.121 | 852.503 |
af taakmutaties: | |||||
openbare bibliotheken | 100.000 | 100.000 | |||
Netto resultaat | 57.839 | 503.941 | 700.021 | 657.121 | 852.503 |
Het netto-resultaat is mede ontstaan door de extra middelen die we vanaf 2026 hebben ontvangen voor de jeugd en de wmo. Deze middelen hebben we toegevoegd aan het budget voor de indexaties. De extra middelen de we hebben ontvangen voor de bibliotheek in 2025 en 2026 hebben we toegevoegd aan het budget voor de bibliotheek.